Recension: The Woman in the Window

Titel: The Woman in the Window (2018)
Svensk titel: Kvinnan i fönstret (2018)
Författare: A. J. Finn
Genre: thriller – Läst på: engelska – Antal sidor: 427 (inbunden)

Anna Fox är ensam och instängd i sitt hem. Sedan månader tillbaka lider hon av agorafobi och kan inte gå ut. För att klara av vardagen tar hon stark medicin och dricker mängder med vin. En dag ser hon något hemskt hända hos en av sina grannar. Eller? Kan hon lita på sin egen hjärna i dimman av medicin och alkohol?

The Woman in the Window är den andra boken som jag läser som är nominerad till Årets Bok 2018. I boken får vi följa en psykolog som är sjuk, har blivit fånge i sitt eget hem och som inte vet om hon kan lita på sig själv längre eller inte. Jag tilltalades av bokens handling för att jag känner igen mig i huvudpersonen. När jag mådde sämre och var värre utmattad än nu, hade jag väldigt svårt att gå ut. Dessutom försvann nästan alla mina minnen under den perioden, och jag visste inte vad som var sant och vad som var fantasi längre. Jag kunde inte lita på min hjärna, och när stressen blir för stor är jag där fortfarande. Det är skrämmande och det tilltalade mig att läsa en bok om en person som går igenom ungefär samma sak som jag gjort och till viss del gör.

Med tanke på det hade jag gärna läst mer om hur nedbruten en blir av att inte kunna lita på sig själv. I boken blir det ett sidospår som trots synopsisen inte får så väldigt stort utrymme. I övrigt tycker jag om hur berättelsen utvecklar sig; långsamt, i klassisk thrilleranda. Jag gillar att läsaren inte får reda på alla fakta på en gång utan lite i taget, utspritt genom flera kapitel i boken.

Trots det misstänker jag att jag är för visuellt lagd för att fullt ut uppskatta den här genren i bokformat. Jag gillar att lägga märke till detlajer i bakgrunden, som lagts till som diskreta ledtrådar. För mig känns bokformatet endimensionellt i jämförelse. Jag kommer in i historien bättre när stämningen byggs upp med både bild och dialog, och med musik och olika filmvinklar. Jag tror helt enkelt att genrer som thriller och deckare passar mig bättre i rörligt format. Med det sagt tycker jag ändå att boken är väldigt välskriven och jag gillar den! Det var också intressant att läsa en bok som till största del utspelar sig på ett och samma ställe.

En lagom spännande thriller med långsam stämningsuppbyggnad.