Recension: The Martian

Titel: The Martian (2011/2013)
Svensk titel: Ensam på Mars (2015)
Författare: Andy Weir (Artemis m.fl.)
Genre: science fiction – Läst på: engelska – Antal sidor: 369 (häftad)

Efter en storm blir Mark Watney strandad på Mars. Nu måste han hitta ett sätt att kommunicera med jorden och få maten att räcka tills han kan bli räddad.

The Martian eller Ensam på Mars som den heter på svenska håller en på spänn genom hela läsupplevelsen. Jag trodde vid flertalet tillfällen att boken skulle stanna av och bli tråkig men den höll alltså uppe spänningen ända till slutet. En riktig bladvändarbok helt enkelt. Det märks också att författaren har lagt ner tid på att sätta sig in i ämnet innan han skrev boken. Den är välresearchad och jag, som alltid tyckt om fysik, kemi och biologi, gillar att boken är ganska vetenskapligt skriven. Efter hypen som varit var jag rädd att den inte skulle kunna matcha sitt höga betyg, men det gjorde den verkligen. Något jag inte väntat mig var att boken också är väldigt rolig på sina ställen.

En liten sidonotering är att själva boken i sig har en intressant historia bakom sig, då författaren till en början publicerade kapitel efter kapitel gratis på sin hemsida. På uppmaning av fansen valde han sedan att göra en Kindle-version till lägsta möjliga pris. Kindle-versionen hamnade snabbt på bäst sålda-listorna och förlagen blev intresserade och köpte rättigheterna till boken år 2013.

Precis (vi pratar minuter) efter att jag läst klart boken såg jag också filmen, då jag hört att även den skulle vara bra. Tyvärr blev jag besviken på filmen då de valt bort några av de mest spännande scenerna från boken. Jag tycker faktiskt inte att filmen lever upp till sin 8.0 på imdb. Men kanske skulle jag tyckt mer om den om jag inte läst boken och såg den med så kritiska ögon? Har du sett filmen och funderar på att läsa boken tycker jag hur som helst verkligen att du ska göra det!

Några saker irriterar mig dock..

Berättelsen håller väldigt hög kvalitet och det gör att de delar som inte är lika välskrivna sticker ut. Någonting jag har väldigt svårt för, dels allmänt men också för att jag själv utsatts för det under hela mitt liv, är hur kvinnor porträtteras inom STEM (science, technology, engineering and math). Här är ett sådant citat från boken, tyvärr finns det fler:

Looking like that, why are you such a nerd? (Sagt om en kollega till Watney)

Även som astronaut på rymduppdrag blir en kvinna alltså reducerad till sitt utseende. Suuuck. När boken i övrigt är så välskriven gör det ont i mig att läsa den här typen av meningar. Det förstörde läsupplevelsen för mig till viss del. De tillförde verkligen ingenting till handlingen heller och det går att vara ”rolig”(?) på andra, bättre, sätt. Kanske visar bara Weir att han är bra på att spegla verkligheten, men jag känner själv att vissa saker i verkligheten kanske inte måste/bör speglas om och om och om igen? Alternativt ”be the change you want to see in the world”.

I övrigt en toppenbok!

❤❤❤❤❤ – toppen, riktigt bra!

Bokus (engelska) Bokus (svenska)