Recension: The Hunger Games

Titel: The Hunger Games (2008)
Svensk titel: Hungerspelen (2008)
Serie: The Hunger Games #1
Författare: Suzanne Collins
Genre: ungdomdystopi – Läst på: engelska – Antal sidor: 374 (inbunden)

I landet Panem som uppstod ur det forna Nordamerika finns tolv distrikt. Varje år väljs en pojke och en flicka från varje distrikt ut för att slåss till döden i The Hunger Games; en på teve direktsänd battle royale-tävling. Vinnaren är garanterad pengar och framgång, men först måste alltså 23 andra tävlande dö. Katniss Everdeen är 16 år och bor i distrikt tolv. När de tävlande till det 74:e Hunger Games ska väljas lyckas hennes lillasyster bli framlottad bland tusentals. Det får Katniss att anmäla sig frivilligt och ta hennes plats i tävlingen.

När Hunger Games-serien släpptes i Sverige tyckte jag att jag var för gammal för att läsa den. Sedan kom filmen och jag blev såklart intresserad och jag har för mig att jag såg den på bio. Jag mådde så otroligt dåligt efter att ha sett filmen. Den gav mig ångest och jag tänkte på den i flera veckor efteråt. På den tiden älskade jag skräck och hade gjort det till en sport att hitta de läskigaste, vidrigaste filmerna att se. Jag var härdad med andra ord. Inte alls beredd på att må så dåligt av att se en ”vanlig” film riktad till tonåringar. Men det är ju inte en vanlig film. Barn som dödar barn för att vinna en tävling som arrangeras som underhållning för de rika. Katniss kärlek till sin lillasyster. Vid den tiden i mitt liv hade jag garanterat tagit min systers plats jag också. Klart att det kändes.

Så, jag var med andra ord skeptisk till att läsa böckerna. Det var med hårt bultande hjärta jag läste de första kapitlen i första boken för någon vecka sedan. Tack och lov mindes jag de värsta scenerna ur filmen, så den här gången var jag beredd. The Hunger Games överträffade mina förväntningar. Jag tycker att den är riktigt välskriven. Boken blir aldrig långtråkig utan håller spänningen uppe och i mitt fall blev det en riktig bladvändarbok. Jag gillar också att det är så lite kärleksfokus trots att det är en ungdomsbok (jag tror att jag är på väg att bli lika anti kärlek ”där det inte hör hemma” som Emily Fox haha). Det slutade med att jag läste ut boken på två sittningar och stannade uppe alldeles för länge en natt.

Boken är uppdelad i tre delar: en innan tävlingen, en under tävlingens gång och en efter tävlingen. Jag tycker om att det läggs mycket fokus på hur livet i de yttre distrikten ser ut i den första delen. Något som tyvärr är överspelat fort i filmen. Det ger en större förståelse för hur hårt livet faktiskt är och har varit för Katniss och hennes vänner och familj. Boken ger också en helt annan dimension till karaktärerna jämfört med filmen, precis som det brukar vara. Jag föredrar helt klart bok-Katniss framför film-Katniss även om filmen är välgjord och Jennifer Lawrence gör ett toppenjobb i sin roll. I filmen har hon blivit både mer reaktiv och mer vass och Peeta har istället blivit helt passiv.

Det är med blandade känslor jag nu ser fram emot att läsa de andra böckerna i serien. Jag vågade mig aldrig på att se uppföljarfilmerna…

En spännande ungdomsdystopi som du kanske ska vara försiktig med att läsa om du är känslig.