Recension: Stay With Me

Titel: Stay With Me (2017)
Svensk titel: Stanna hos mig (2017)
Författare: Ayòbámi Adébáyò
Genre: vuxenLäst på: engelska – Antal sidor: 296 (inbunden)

Yejide och alla runt omkring henne vill att hon ska få ett barn. Hon har testat allt och nu hoppas hon på ett mirakel. Samtidigt har hennes svärmor tröttnat på att aldrig få ett barnbarn och hjälper Yejides man Akin att ta en andra fru. Yejides värld rasar samman och hon försöker nu navigera genom barnlöshet, svartsjuka och svek.

Stay With Me är en av de nominerade till Årets Bok 2018 hos Bonniers Bokklubbar och också den första av böckerna på nomineringslistan som jag läst. I boken får vi alltså följa Yejide som längtar efter ett barn. Vi får följa med till dåtiden när hon träffade sin man Akin och genom åren som går får vi se hur deras kärlek sakta rasar samman. Vi får läsa från mestadels Yejides synvinkel, men några kapitel är också skrivna utifrån Akins. Vi får också följa två parallella tidslinjer, från 80-talet och framåt och 2008.

Stay With Me är en tung bok. Den är tragisk, mörk och väldigt sorglig. Den handlar om svek och kärlek och familjeband. Om Yejides längtan efter barn och hennes avsaknad av en egen mamma. Om att livet inte blir som en tänkt sig och om att allt har sitt pris. Det är en bok som berör, som visar på hur skört livet faktiskt är. Som ställer frågan: hur långt kan människor gå för att behålla den de älskar vid sin sida?

Att den utspelar sig i ett annat land, i en annan tid och med en annan kultur tycker jag bidrar ytterligare till stämningen i boken. Hade boken utspelat sig i nutida Sverige eller liknande hade jag troligtvis inte berörts lika hårt av den. Omvärlden i samtiden porträtteras nämligen lika skört som Yejides liv. Stabiliteten saknas både inuti och utanpå. Det finns ingen riktigt trygg plats. Jag önskar att vi hade fått läsa lite mer om 80-talets Nigeria. Nu tas det upp i förbifarten. Men det kanske är så det blir när en bor mitt i det? Till slut blir politisk instabilitet och korruption vardag, för att en tvingas till det för att kunna fortsätta leva sitt liv utan att gå under?