Bokrecension Ready Player One

Recension: Ready Player One

Titel: Ready Player One (2011)
Författare: Ernest Cline (Armada)
Genre: science fiction – Läst på: engelska – Antal sidor: 372 (häftad)

Året är 2044 och världen har drabbats av en stor energikris som tillsammans med överpopulationen har gjort att många människor lever i extrem fattigdom. Tonåringen Wade Watts är en av dem och bor hemma hos en släkting högst upp i ett torn av husvagnar i en husvagnspark. Han spenderar hela sina dagar i OASIS, en virtuell verklighet och MMORPG, där han både går i skolan och har hela sitt sociala liv. En dag dör skaparen av OASIS och det kommer fram att han har gjort en skattjakt där deltagarna kan vinna hela hans efterlämnade förmögenhet och företag. Wade ger sig tillsammans med miljoner andra ut på sitt livs största äventyr och försöker hitta den första av tre nycklar som ska leda fram till den stora vinsten.

Det här blir en kort recension eftersom jag är rädd att spoila något annars. Det här är en bok helt i min smak! Nördig, verklighetstrolig sci-fi med hög igenkänningsfaktor. Med verklighetstrolig menar jag att vi troligtvis kommer att få se OASIS-liknande system i framtiden, tänk VR 2.0. Egentligen är jag nog 5-10 år för ung för den här boken, då jag inte hänger med på alla popkultur-referenser eller har spelat ens i närheten av alla spel som nämns. Men, jag känner ändå igen tillräckligt mycket för att läsupplevelsen ska flyta på. Dessutom har jag spelat ganska mycket World of Warcraft, som ju är ett MMORPG, så jag kan se framför mig hur världarna i OASIS är uppbyggda. Jag känner också att jag tack vare det förstår känslan av att till 100% gå in i en fiktiv karaktär.

Boken är spännande och får mig att inte vilja lägga ifrån mig den. Jag tycker att boken håller hela vägen igenom och aldrig blir tråkig, däremot kan jag tycka att den är lite för förutsägbar på sina ställen. Jag gillar verkligen karaktärerna och speciellt Art3mis, som är en huvudkaraktärerna. Henne vill en ju bara lära känna djupare och veta mer om. Jag hade önskat att vi fick följa henne mer, fått se hur hennes research runt skattjakten gått till och fått höra mer om hennes bakgrundshistoria. Så himla cool karaktär; kunnig och nördig. Jag hade velat läsa hennes blogg!

Rekommenderas för dig som vill läsa en spännande och väldigt nördig bok fylld med 80-talsnostalgi.

Bokus (häftad) Bokus (inbunden)
Adlibris (häftad) Adlibris (inbunden)