Recension: Papperssjälar

Titel: Papperssjälar (2017)
Författare: Emma Johansson
Genre: ungdom – Läst på: svenska – Antal sidor: 333 (inbunden)

Theresia blir påkörd av tåget och hela skolan är i sorg. Emilia blir så påverkad av dödsfallet att hon tvingas gå i terapi, trots att hon knappt kände Theresia. Men Emilia bär på en hemlighet som hon inte kan berätta för någon. En hemlighet som har med Theresias död att göra.

Papperssjälar har vi sett en hel del av i bokbloggarvärlden de senaste månaderna och när jag såg att den fanns inne på mitt lokala bibliotek passade jag på att låna hem den när jag ändå var där. Jag hade väntat mig en helt okej bok som kanske inte helt skulle falla mig i smaken, men jag blev faktiskt positivt överraskad. Vissa svenska ungdomsböcker jag har läst har känts ganska pretentiösa i sitt språk. Med mycket romantisering av alkohol och deppighet och ett diktliknande språk. Så är dock inte fallet med Papperssjälar, och det gillar jag. Det är extra skönt att inte festande och alkohol är huvudfokus, då det alltid får mig illa till mods när det gäller minderåriga (drack själv aldrig alkohol i den åldern, vilket säkert bidrar).

Jag känner igen mig själv från när jag var yngre i flera av karaktärerna, vilket gör att boken känns trovärdig. Tycker speciellt att huvudkaraktären skildras bra i att känna att det inte går att prata med någon trots att hon har flera vänner och bor med sin familj. Jag listade tyvärr ut vilken hemlighet det var Emilia bar på redan innan jag började läsa boken, men det gjorde verkligen ingenting. Handlingen i boken håller mig nyfiken ändå, även om boken till större del är förutsägbar, så som ungdomsböcker ofta är. Men det är inte något negativt tycker jag, utan tvärtom. Det gör att jag kan slappna av och bara läsa och njuta så att säga.

Egentligen tillhör jag långt ifrån målgruppen för boken numera. Om jag ska bedöma den som vuxen får den nog en trea i betyg. Däremot får den ett plus i kanten för att jag tror att jag hade tyckt om den väldigt mycket som tonåring. Och det är ju egentligen viktigare. Alltså blir det en fyra.

En fin ungdomsbok!