Bokrecension Paper Towns

Recension: Paper Towns

Titel: Paper Towns (2008)
Svensk titel: Pappersstäder (2014)
Författare: John Green (The Fault in Our Stars, Turtles All the Way Down m.fl.)
Genre: ungdomLäst på: engelska – Antal sidor: 305 (häftad)

Plötsligt knackar Margo på barndomsvännen Quentins sovrumsfönster och övertalar honom att följa med henne ut i natten. Efter det följer ett nattligt äventyr i form av en hämndauktion. När Q kommer till skolan dagen efter är han förväntansfull inför vad natten med Margo ska innebära för deras framtida relation, ska Margo äntligen börja hänga med honom igen? Men Margo kommer aldrig till skolan och Q inser till slut att hon försvunnit efter deras natt tillsammans. Han upptäcker att hon har lämnat ledtrådar till honom och börjar snart leta efter henne, men kommer han att hinna hitta henne innan det är försent?

Papper Towns är en bok som legat i min hylla under några års tid i väntan på att min lässvacka skulle blåsa över. Jag förväntade mig att läsa en helt okej ungdomsbok och det var också så det blev. Jag hade svårt att fastna för någon av karaktärerna, vilket jag måste göra för att verkligen gilla en bok. Hade svårt för Margos utåtagerande även om jag förstår det, Qs obehagliga idoliserande och Ben kan jag inte ens kommentera… Lacey var okej och jag gillade Radar, men ingen av dem lärde vi känna något djupare tyvärr. Trots det drogs jag med i mysteriet med Margo och ville veta hur det slutade.

Jag hade nog tyckt om boken mer om det inte vore för att jag är så otroligt trött på nördiga killar som inte ser tjejer annat än som just tjejer; som inte ser personen bakom könet. Jag har spenderat många år med den typen av killar IRL och har tröttnat helt enkelt. Cred till John Green för att han porträtterat den typen av kille rättvist dock, antar jag? Och såklart för att han försöker lära läsaren att just låta bli att bygga upp illusioner kring andra människor och inte tro att du känner någon bara för att du studerat dem på avstånd.

Nja, som du kanske märker gillade jag egentligen inte den här boken sådär jättemycket. Jag behöver tycka mer om karaktärerna för att jag ska tycka bra om en bok. Historien lyfts däremot upp av detektivarbetet och mysteriet kring Margos försvinnande. Jag är väldigt svag för hobby-privatdetektivarbete. Därför får den trots allt en svag trea i betyg.

Rekommenderas för dig som vill läsa en lättläst ungdomsbok med ett lite spännande äventyr.

❤❤ ♡ ♡ ♡ – meh, gick att läsa.

Bokus (engelska) Bokus (svenska)