Recension: One of Us Is Lying

Titel: One of Us Is Lying (2017)
Svensk titel: En av oss ljuger (2017)
Författare: Karen M. McManus
Genre: deckare, ungdom – Läst på: engelska – Antal sidor: 358 (inbunden)

Fem främlingar hamnar allihop på samma kvarsittningspass, men bara fyra av dem tar sig därifrån levande. Dagen efter kvarsittningen skulle den döde eleven publicera hemligheter om de överlevande, vilket gör dem alla till misstänkta hos polisen. The Breakfast Club möter Pretty Little Liars i den här boken och lögnerna haglar tätt.

När jag ögnade igenom Götabibliotekens lista över ungdomsböcker fick jag syn på One of Us Is Lying som jag sett nämnas på booktube flera gånger och blev nyfiken. En lättläst ungdomsdeckare som är som The Breakfast Club med en mördartvist i bokformat lät intressant. Som en high school-film centrerad runt ett mord, med andra ord. Då jag, vad jag minns, inte läst något i deckarstuket sedan jag läste mammas gamla Kitty-böcker och Fem-böckerna när jag var liten, var det verkligen på tiden att ta en titt åt den kategorin igen! Denna passade då perfekt eftersom jag ville börja med något lättsmält för att sedan ge mig på vuxenthrillern The Woman in the Window (på svenska Kvinnan i fönstret).

One of Us Is Lying är skriven från varje huvudpersons synvinkel, ett kapitel i taget, vilket gjorde den lättläst. Det gjorde också att mitt intresse hölls uppe. Huvudkaraktärerna spinner vidare på de klassiska high school-stereotyperna via är vana vid att se i amerikanska filmer, men boken visar till viss del också på varför vi faktiskt blir som vi blir. Trots det tycker jag att karaktärerna känns platta och enspåriga. Jag har svårt att köpa att människor inte är mer mångfacetterade. Vi har ju inte riktigt de här stereotyperna i Sverige och jag undrar alltid om de finns på riktigt eller bara lever vidare i serier och böcker? Eftersom jag själv inte pluggat i USA kan jag inte svara på den frågan, men jag antar att de måste vara baserade på någon form av verklighet?

Tyvärr misstänkte jag tidigt hur boken skulle sluta. Det var lite tråkigt, även om spänningen hölls uppe och jag ju faktiskt inte fick svaret svart på vitt förrän i slutet av boken. När jag läst ut boken kände jag därför att något saknades, även om boken i sig var helt okej i övrigt.

I framtiden fortsätter jag nog att hålla mig till feelgood-böckerna och de samtida böckerna (alltså contemporary på engelska, osäker på vad det kallas som kategori på svenska) i ungdomsgenren. Inte för att den här boken var dålig, men det var liksom ingen läsupplevelse jag kommer att minnas. Den fick mig inte att känna så mycket helt enkelt, till skillnad från vad andra ungdomsböcker ibland lyckas med.

❤❤ ♡ ♡ ♡ – inte min kopp te.

Bokus (engelska) Bokus (svenska)
Adlibris (engelska) Adlibris (svenska)