Bokrecension Mördarens apa

Recension: Mördarens apa

Titel: Mördarens apa (2014)
Serie: fristående fortsättning på Legenden om Sally Jones
Författare & illustratör: Jakob Wegelius (Esperanza, Legenden om Sally Jones m.fl.)
Genre: barn, ungdom – Läst på: svenska – Antal sidor: 618 (kartonnage)

Sally Jones är en apa som jobbar som maskintekniker på båten Hudson Queen som hon köpt tillsammans med sin vän Chiefen. En dag när de ligger för ankar i Lissabon får de ett erbjudande om att frakta kakelplattor till bra betalt. Men är det verkligen kakelplattor i lådorna? Fraktjobbet visar sig vara ett riktigt svartjobb och Chiefen och Sally Jones hamnar i trubbel med den undre världen. Till råga på allt blir Chiefen oskyldigt anklagad för mord! Där börjar berättelsen som tar med läsaren på ett väldigt äventyr med Sally Jones i huvudrollen.

Mördarens apa är den fristående fortsättningen på Legenden om Sally Jones som jag läste tidigare i år. Boken marknadsförs som en barnbok och jag tänker att det nog kan skrämma många barn med en så tjock bok? Jag ska erkänna att jag själv blev lite avskräckt på grund av sidantalet till en början. Efter att ha börjat läsa släppte dock rädslan då jag snabbt drogs med i historien. Wegelius skriver på ett sätt som aldrig blir långtråkigt. Även när det är mycket båtprat läser jag intresserat trots att jag inte kan det minsta om båtar. Det är en spännande historia om vänskap och om att aldrig ge upp trots att det ser mörkt ut. Återigen illustreras berättelsen av Wegelius själv och det är lika vackert som vanligt. Mördarens apa påminner mig om historier som Forrest Gump eller Hundraåringen på det sätt att vi som läsare får följa med på otroliga äventyr och ödesvändningar. Jag gillar boken mycket och tycker absolut att det är en bok för alla åldrar.

Psst! Om du istället vill lyssna på historien om Sally Jones och hennes äventyr har Sveriges Radio gjort ett drama i tio delar som finns att lyssna på på SR:s hemsida.

Rekommenderas för det ambitiösa barnet som vill läsa en tjock bok för alla åldrar eller vuxna som vill läsa om ett världsomfattande spännande äventyr och om oväntad vänskap.

❤❤❤❤ ♡ – bra, gillade verkligen