Recension: Leah on the Offbeat

Titel: Leah on the Offbeat (2018)
Serie: Creekwood #2
Författare: Becky Albertalli (Simon vs. the Homo Sapiens Agenda, The Upside of Unrequited m.fl.)
Genre: ungdom, hbtq* – Läst på: engelska – Antal sidor: 339 (inbunden)

I Leah on the Offbeat får vi följa Leah som vi fick lära känna i föregångaren Simon vs. the Homo Sapiens Agenda. Det är sista året i high school och pressen vad gäller att välja college och att hitta sig själv börjar göra sig påmind. Speciellt när hennes vanligtvis väldigt tighta vänskapskrets börjar bråka med varandra och det tvingar henne att konfrontera sina egna känslor för en i gruppen.

Jag läste Simon vs. the Homo Sapiens Agenda i somras och tyckte väldigt mycket om den. Därför var förväntningarna höga nu när jag plockade upp nästa bok i serien: Leah on the Offbeat. Jag tycker om Albertallis sätt att skriva på, det är lättläst och går snabbt att ta sig igenom. Boken är skriven i nutid och det gör att det känns som att vi som läsare är där just nu, när det händer. Tyvärr tycker jag inte att Leah on the Offbeat når upp till samma höga nivå som Simon vs. the Homo Sapiens Agenda, och jag har hört andra säga samma sak. För mig beror det till största del på att jag inte tycker om Leah lika mycket som karaktär som jag tycker om Simon. Eftersom hela boken kretsar kring henne och är skriven ut hennes perspektiv känner jag att det är svårt att bortse ifrån.

Jag har svårt för hur svartvit, avundsjuk och dömande Leah är i sitt tänkande. Hon är svår att göra nöjd och är väldigt hård mot andra. Hon låter sina egna känslor gå ut över oskyldiga människor och det tycker jag verkligen inte om. Jag själv anser att om du ska döma andra människor såpass hårt, då måste du själv vara helt perfekt, och det kan liksom ingen leva upp till. Det går dessutom att vara avundsjuk utan att låta det gå ut över hur en behandlar andra. Citerar Noora från Skams uppklistrade citat: Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always. 💗 Obs! Jag tycker självklart att det var rätt av henne att säga till hennes kompis vad gäller en viss hemsk kommentar! (Ni som läst boken förstår förhoppningsvis vilken kommentar jag menar). Däremot kan jag tycka att hon drar det väl långt och också är väl hård mot Abby och sin mamma t.ex.

Men om vi bortser från det… Albertalli vet precis hur hon ska skriva en romantisk ungdomsbok som får en att vilja fortsätta läsa, fastän en egentligen borde göra annat. Det är också roligt att se en bok med bi-representation, även om det är konstigt att bi-erasure finns med i samma bok – och sedan aldrig nämns igen. Av någon anledning verkar det skrivas många fler kille+kille-böcker än tjej+tjej-böcker i ungdomsgenren(?), så jag gillar att två tjejers förhållande får stå i fokus här. Jag gillar också att Leah är överviktig men att det inte är något big deal. Mer sådant! Gärna i filmform. Tyvärr tycker jag inte om slutet helt, *timingen* är faktiskt fel enligt mig.

En helt okej ungdomsbok som är bra skriven, men inte riktigt når upp till sin föregångare.