Bokrecension Fangirl

Recension: Fangirl

Titel: Fangirl (2013)
Svensk titel: Fangirl (2015)
Serie: fanfictiondelarna fortsätter i Carry On
Författare: Rainbow Rowell (Eleanor & Park, Carry On m.fl.)
Genre: ungdom – Läst på: engelska – Antal sidor: 435 (inbunden)

Cath och Wren är tvillingar och ska börja på samma college till hösten. Wren har bestämt att det är dags för dem att vara självständiga och därför ska de inte bo tillsammans. Cath förstår inte varför allt inte bara kan vara som förut. Wren och hon brukade ju göra allt tillsammans. Som att skriva fanfiction om Simon Snow och Baz. Men nu har alltså Wren bestämt åt dem båda att det är dags att växa upp, börja festa, dejta och träffa egna vänner. Kvar blir Cath som vill att allt ska vara som förr och som fortfarande vill sitta inlåst på sitt rum och skriva fanfiction tillsammans med Wren, precis som förut.

När jag plockade upp Fangirl trodde jag att det skulle vara ännu en lättsam ungdomsbok, precis som Carry On som jag läste ut innan denna. Lite förutsägbar, mysig och med en dipp i mitten och ett lyckligt slut. Det blev dock en helt annan läsupplevelse än jag räknat med. Inte så mycket på grund av boken, utan snarare på grund av mig. Fangirl tar upp en del tunga ämnen. Visserligen på ett ganska ytligt sätt, men eftersom jag kände igen mig mycket i det tyngre delarna blev det en väldigt tung bok för mig att läsa. Något jag inte alls var beredd på. Den tar upp ensamhet, (mano)depressivitet, social ångest och nackdelarna med att vara introvert i dagens samhälle.

Too much crying, she thought. Too many kinds. She was tired of being the one who cried.

Jag kände igen mig mycket i Cath från när jag själv gick i skolan, då jag fortfarande var blyg och inte vågade släppa in människor för nära inpå för att jag blivit sårad så många gånger innan. Gamla sår som jag trodde var läkta öppnades igen. Därför är det svårt att veta vad jag tycker om den här boken. Utöver det läste jag den i så många omgångar att historien känns som uppgjord av många små fragment som jag inte helt kan pussla ihop. Dessutom bidrar fanfiction-delarna och delarna från Simon Snow ytterligare till den känslan. Med andra ord är det svårt för mig att recensera boken och ge den ett rättvist betyg, men jag försöker ändå.

To really be a nerd, she’d decided, you had to prefer fictional worlds to the real one.

Fangirl är en bok om att hitta sig själv och att våga vara sig själv, fastän alla runt dig vill att du ska vara någon annan. Det är en bok om förändringar som inte alltid blir som en tänkt sig. En bok om att känna sig ensam trots att en är omgiven av människor. En bok som berörde mig mycket mer än jag trodde att den skulle göra. Jag har svårt att placera den, då den inte känns alls lika lättsam som många andra ungdomsböcker men inte heller tar upp det svåra lite mer på djupet. Samtidigt som jag kände igen mitt gamla jag i delar av Cath kom jag på med själv med att irritera mig på henne stundvis. Jag fick känslan av att hon tog människorna runt henne lite förgivet och ville att de skulle anpassa sig runt henne (Reagan & Levi), men inte tvärtom.

En sak som kan vara bra att veta för de som vill läsa både Fangirl och Carry On, men ännu inte gjort det, är att det är en del spoilers för Carry On i den här boken. Jag rekommenderar därför att göra som jag gjorde och läsa Carry On först. Dessutom blir det roligare att läsa fanfiction-delarna i Fangirl om en sedan innan läst Carry On och har fått en relation till karaktärerna där.

Rekommenderas för dig som är i ungefär samma ålder som huvudkaraktärerna och som själv står inför en större förändring. Speciellt om du identifierar dig som introvert.

Bokus (engelska) Bokus (svenska)
Adlibris (engelska) Adlibris (svenska)