Bokrecension Dirk Gentl's Holisitic Detective Agency

Recension: Dirk Gently’s Holistic Detective Agency

Titel: Dirk Gently’s Holistic Detective Agency (1987)
Svensk titel: Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå (1988)
Serie: Dirk Gently #1
Författare: Douglas Adams (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy m.fl.)
Genre: science fiction – Läst på: engelska – Antal sidor: 279 (häftad)

En himla massa konstiga historier sammanvävs tack vare Dirk Gently, en holistisk detektiv, och hans detektivbyrå. Han är den enda som ser separata mysteriska händelser i nytt ljus och sammanför dem till en och samma lösning. Och dessutom räddar han jordens befolkning från utrotning på samma gång, helt gratis.

När jag såg Dirk Gently på Netflix blev jag fast från första stund. Rapp dialog, detektivarbete, komedi och en galen historia. Vad mer kan en önska sig? När jag såg att historien fanns i bokform ville jag såklart därför läsa den. Så började jag läsa, och jag blev förvånad över hur olik tv-serien boken är. Ungefär halvvägs in bestämde jag mig därför också för att behandla boken och tv-serien som två helt skilda historier med en endast del gemensamma nämnare. För så är det; varken säsong ett eller två av tv-serien ser ut som bok ett gör historiemässigt. Själva essensen är densamma, med Dirk och hans knäppa sätt och idéer, men där stannar likheterna.

Boken börjar väldigt långsamt och spretigt med att vi får följa flera karaktärer på olika håll. Deras liv knyts först samman framåt kapitel 7-8. Farten kom igång först halvvägs in i boken. Det hade jag nog inte haft något emot om det inte vore för att jag sett tv-serien först. Nu kändes boken seg fram till mittpunkten och min läsupplevelse blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag var också förvirrad; var är Farah? Amanda? Todd? The Rowdy three? Bart? Många av mina favoritkaraktärer från tv-serien fattades. Nu har jag ju bara läst första boken i en serie på tre böcker, så jag kan inte säga om några av karaktärerna kommer in senare. Men för mig var de saknade i första boken i alla fall. Jag kan dock inte säga att boken gör mig besviken, även om jag väntat mig att den skulle likna tv-serien mer. Boken i sig själv är som att läsa om ett annat av Dirks äventyr, som vi inte fått se på tv. Jag gillar det!

Precis som tv-serien är boken rapp, det går snabbt vidare från en sak till en annan. Nästan varje kapitel slutar med en cliffhanger i miniformat, vartefter vi byter perspektiv igen. Jag tycker om det, det får mig att hela tiden vilja läsa vidare för att se vad som ska hända härnäst. Det är en ganska kort bok och fallets upplösning blir därför något snabbspolat. Det gör mig dock inte så mycket och jag ser fram emot att läsa nästa Dirk Gently-bok i serien.

Rekommenderas för dig som sett tv-serien Dirk Gently och vill läsa en bok i samma knäppa anda, eller bara tycker om knäppa historier i allmänhet.

Adlibris Bokus (samlingsvolym)