Bokrecension Carry On

Recension: Carry On

Titel: Carry On (2015)
Svensk titel: Gå vidare (2016)
Serie: bokens ursprung kommer från Fangirl
Författare: Rainbow Rowell (Eleanor & Park, Fangirl m.fl.)
Genre: ungdom, fantasy, hbtq* – Läst på: engelska – Antal sidor: 517 (inbunden)

Simon Snow går på Watford, en skola för dem med magiska krafter, där han delar rum med Baz som han tyckt illa om från dag ett. Han började på skolan när han var elva år och precis fått reda på av hans mentor The Mage att han är ”The Chosen One”. Baz säger att han är den sämsta Chosen One som någonsin funnits och Baz må eventuellt vara ond OCH en vampyr men Simon tror att han kanske ändå har rätt. Han är dålig på magi och kan inte kontrollera sina krafter, hans mentor undviker honom och magisamhällets största monster någonsin är löst i världen och äter upp magin och Simon har inte lyckats stoppa honom än. När Simon ska börja sitt sista år på Watford dyker inte Baz upp. Simon borde inte bry sig men han kan verkligen inte sluta tänka på var Baz tagit vägen…

Carry On är en medveten flört med Harry Potter, nästan som en parodi, fast på ett snällt sätt. Jag sträckläste den här boken på två dagar, vilket inte är något jag brukar lyckas med vad gäller böcker med såhär pass många sidor. Men Carry On gick snabbt att plöja igenom. Det är snabbt tempo och den är lättläst och rolig. Jag kom på mig själv med att skratta högt några gånger, och det är sällan jag gör det. På sin höjd brukar jag oftast le stort annars. Helt enkelt är den en perfekt sådan där ”mellanbok” som en kan läsa mellan lite tyngre, mörkare böcker. Boken fick mig också att minnas varför jag tidigare älskade ungdomsböcker. Jag gillade verkligen kärleksparet i den här boken! De fick mig att minnas tillbaks till min egen tonårstid 🙂

Jag plockade upp Carry On för att jag sedan tidigare äger boken Fangirl av samma författare och ville veta mer om karaktärerna i Carry On innan jag läser just Fangirl. Huvudkaraktären i Fangirl skriver nämligen fanfiction om huvudkaraktärerna i Carry On. Jag hade hört på booktube att flera hoppat över fanfiction-delarna i Fangirl på grund av tristess, och hoppades undvika det själv genom att alltså läsa Carry On först. Tänkte bara nämna det till er som också är intresserade av att läsa någon av böckerna. (Nu när jag läser Fangirl kan jag meddela att det hittills fungerat, yay).

Tyvärr tycker jag inte att Carry On höll helt igenom och jag gillade inte slutet, alls. Det är min värsta typ av slut. Så tråkigt. Vill inte säga så mycket mer om det på grund av spoilers, men slutet drog ner betyget från en stark fyra till en svag fyra som balanserar på gränsen till en trea. Men även om slutet inte var i min smak hade jag gärna läst mer om Simon Snow. Jag läste för ett tag sedan i en intervju att Rainbow Rowell funderar på att göra en uppföljare. I samma intervju sa hon dock även att hon helst lämnar sina verk bakom sig och går direkt vidare på nästa, så jag vet inte om vi ska hoppas på för mycket!

Rekommenderas för dig som vill läsa en snabbläst, rolig och lättsam ungdomsbok med HBTQ-inslag.

Bokus (inbunden) Bokus (häftad)
Adlibris (inbunden) Adlibris (häftad)