Recension: Bokhandeln på Riverside Drive

Titel: Bokhandeln på Riverside Drive (2018)
Författare: Frida Skybäck (serien om systrarna Stiernfors m.fl.)
Genre: feelgood – Läst på: svenska – Antal sidor: 445 (inbunden)

Charlotte har nyligen förlorat sin man i en olycka och begraver sig i arbete med sitt företag. En dag får hon plötsligt ärva en bokhandel av sin moster i London. Hon bestämmer sig för att åka dit med planen att sälja huset och bokhandeln. Charlotte fattar dock snabbt tycke både för personalen och den lilla butiken och nu måste hon välja; vill hon tillbaka till företaget i Sverige eller ge bokhandeln i London en chans att överleva?

När jag läste om Bokhandeln på Riverside Drive hade jag förväntat mig en typisk feelgood, som följer den klassiska dramaturgiska kurvan som romantiska komedier brukar följa. Med sidospår där vi får lära känna andra karaktärer än huvudpersonen och också följa två tidslinjer samtidigt, visade sig dock boken gå djupare än så. Det tycker jag om, och det märks att historien får utvecklas mer än vad som annars är vanligt i feelgood-böcker. Ibland när jag läser böcker i den här kategorin kan jag känna att det blir lite platt när vi som läsare endast får inblick i huvudpersonens liv, men så är alltså inte fallet här.

Förutom de vanliga feelgood-inslagen med romantik och vänskap i spetsen ger boken oss också ett mysterium i form av Charlottes moster. Vem var hon och varför har Charlotte aldrig fått träffa henne? Jag uppskattar det sidospåret. Speciellt eftersom jag tyvärr inte tycker så mycket om personen som Charlotte blir kär i. Jag tycker att hen beter sig otroligt barnsligt, och förstår inte riktigt varför Charlotte ens är intresserad. Det är tråkigt eftersom det ju såklart är ett stort inslag i boken.

Bokhandeln på Riverside Drive bjuder på mysig sommarläsning. Det är en sådan där bok som passar bra att ta med sig en dag på stranden, eller att sitta uppkrupen i soffan med under regniga dagar. Något jag kan känna drar ner betyget lite är att boken har väldigt sorgliga inslag, som för mig tar bort en del av mysstämningen. Jag tycker tyvärr inte att de tunga inslagen i boken vägs upp tillräckligt av de fina stunderna, vilket lämnar mig med en klump i bröstet istället för en trivsam känsla efteråt även om boken, som sagt, är mysig.

Mysig feelgood som passar bra att ta med på semestern.