Bokrecension Pretty Guardian Sailor Moon

Recension: Pretty Guardian Sailor Moon

Om böckerna

Titel: Pretty Guardian Sailor Moon, vol. 1-12 (2012)
Serie: Pretty Guardian Sailor Moon, vol. 1-12
Författare & illustratör: Naoko Takeuchi
Genre: manga, fantasyLäst på: engelska – Antal sidor: 2 938 (häftade)

Usagi Tsukino är en helt vanlig tonåring fram tills dess att en talande svart katt plötsligt kommer in i hennes liv och säger till henne att hon är Sailor Moon, beskyddare av jorden. Efter det är ingenting sig likt… Plötsligt måste hon slåss mot ondska tillsammans med sina beskyddarsystrar, som en efter en sluter upp vid hennes sida i striden.

Dags att recensera mangaserien Pretty Guardian Sailor Moon. Jag växte upp med animen Sailor Moon när den gick på svensk tv i mitten av 90-talet och minns att jag tyckte mycket om den (favoriten var nörden Sailor Mercury, såklart). När jag senare såg att Sailor Moon i form av manga gick att få tag på i Sverige ville jag därför verkligen läsa den. Efter att ha stått och väntat på mig i bokhyllan en period tog jag äntligen upp första boken förra året och läste klart serien nu i februari.

Eftersom den svenska versionen av tv-serien las ner innan berättelsen tog slut var det mycket i böckerna som var nytt. Från tv-serien minns jag bara upp tills dess att Sailor Venus kom in i bilden, medan böckernas historia fortsätter långt efter detta. Jag blev väldigt positivt överraskad över hur serien fortsatte och det kändes som att berättelsen egentligen först började efter det att (den svenska) tv-seriens historia tog slut. Bokserien känns feministisk med sin skildring av stark kvinnlig vänskap, där männen står i bakgrunden, och med sitt HBT-perspektiv. Den växer och blir bättre i bok efter bok tycker jag. Jag tycker också mycket om nästan alla av karaktärerna, speciellt Uranus, Pluto och Saturn.

Nu ser jag verkligen fram emot att läsa Sailor Moon Short Stories 1 & 2 samt Codename: Sailor V 1 & 2, där vi får lära känna Venus bättre och se vem hon var innan hon träffade de andra beskyddarna.

Psst! Bra att veta är att serien kommer att släppas i en ny version med start i år, Sailor Moon Eternal Edition, bestående av 10 nummer istället för 12 och tryckt på glansigt papper istället för ”tidningspapper” som de här versionerna. De nya versionerna har även fått ny översättning som jag förstått det, då det är många fans som klagat på den gamla översättningen. Är fortfarande i valet och kvalet om det är värt att ”uppgradera” till de nya versionerna, då de är ganska dyra.

Rekommenderas för dig som gillar manga, är nostalgisk kring tv-serien och/eller vill läsa om stark kvinnlig vänskap.

Köp böckerna hos

Bokus vol. 1-6 Bokus vol. 7-12